Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Відповідно до пункту 2 рішення Ради суддів України № 28 від 02 квітня 2015 року, на виконання пункту 3 рішення Ради судів України № 35 від 12 травня 2016 «Про реалізацію «Системи оцінювання роботи суду», з метою об’єктивної оцінки якості послуг, які надаються Комсомольським міським судом Полтавської області та розробки ефективних кроків для підвищення рівня громадської довіри до суду в період з 02 по 20 жовтня2017 року у приміщенні Комсомольського міського суду Полтавської області проводилось опитування громадян – відвідувачів суду.
З метою інформування громадськості про заплановане опитування громадян – відвідувачів суду 28 вересня 2017 року розміщено відповідне оголошення на офіційній web- сторінці суду web– порталу «Судова влада України» та інформаційному стенді у приміщенні суду.
Під час опитування всім відвідувачам суду пропонувалося заповнити анонімну анкету, зразок якої затверджено наказом голови Комсомольського міського суду Полтавської області № 35.2-г від 27.09.2017 року та був розміщений на інформаційному стенді в приміщенні суду та офіційній web- сторінці Комсомольського міського суду Полтавської області web– порталу «Судова влада України». У кабінеті канцелярії місцевого суду була розміщена скринька, де відвідувачі суду могли залишити свої заповнені анкети.
Усього в опитуванні взяли участь 34 громадянина – відвідувача Комсомольського міського суду Полтавської області.
Слід зазначити, що більшість відвідувачів відмовлялися від заповнення анкет, посилаючись на небажання брати участі в опитуванні, зайнятістю підготовкою до судового засідання, нестачу часу та інше.
Аналіз результатів опитування громадян – відвідувачів суду показав наступні результати:
Розподіл за віковими характеристиками
За віком опитані відвідувачі Комсомольського міського суду Полтавської області розподіляються наступним чином: «18-25 років» - 5,9 %; «26-39 років» - 61,8 %; «40-59 років» - 26,8 %; «60 років і старші» - 5,9 %.
Розподіл за статтю
70,6 % опитаних становлять чоловіки; 29,4 % - жінки.
Рівень освіти
23,5 % респондентів мають середню та неповну середню освіту; 17,6 % - базову вищу освіту; 58,8 % - повну вищу освіту. Таким чином, опитані відвідувачі суду є достатньо високоосвіченими та 55,9 % з них мають юридичну освіту.
Географічний розподіл
76,5 % опитуваних виявилися жителями м. Горішні Плавні, решта 23,5% – жителі інших населених пунктів м. Горішні Плавні, Кременчуцького і інших районів та України загалом.
Розподіл за роллю в судовому процесі
44,1 % респондентів представляють у суді особисто себе, 55,9 % – іншу особу.
Розподіл за матеріальними статками
За майновим статусом більшість респондентів (61,8%) відносять себе до групи осіб середнього статку. 20,6% опитаних оцінюють свій майновий статус «нижче середнього», а 14,7% ідентифікують себе як бідних, 2,9 % - не надали відповіді на питання та серед опитаних респондентів не було таких, які ідентифікують себе із заможними та багатими.
Наявність попереднього судового досвіду
Найбільшу частку серед опитаних відвідувачів Комсомольського міського суду Полтавської області (55,9 %) становлять респонденти, які брали участь у судовому процесі 6 і більше разів та 20,6 % респондентів приймають участь у судовому процесі від 2 до 5 разів. 17,6 % опитуваних відвідувачів місцевого суду вперше беруть участь у судовому процесі.
Серед опитаних найбільше учасників кримінального процесу – 58,8 %. Значно менше учасників інших процесів: адміністративний процес – 14,7 %, цивільний процес – 35,3 %, справи про адміністративне правопорушення – 11,8 %. З них, у 58,8% респондентів на момент проведення опитування справи знаходилися у процесі судового розгляду. У 8,8 % опитуваних розгляд справи в суді ще не було розпочато, а у 23,5 % - розгляд справи було завершено.
Обізнаність з роботою суду та суддів цілому
Аналіз відповідей респондентів засвідчує, що 47,1 % опитаних заявили, що вони зовсім не обізнані з роботою суду, 32,4% майже не обізнані, 5,9 % та 2,9 % зробили відповідну відмітку про цілковиту та загальну обізнаність про роботу місцевого суду.
Загальна оцінка якості роботи суду
На думку опитаних респондентів роботу Комсомольського міського суду Полтавської області можна оцінити в цілому позитивно (середнє значення 4,0 балів).
Доступність суду
Аналізуючи дані опитування щодо оцінки якості роботи суду за виміром доступність суду можливо зробити висновок, що доступність до Комсомольського міського суду Полтавської області оцінюється позитивно. Основні висновки за результатами аналізу показників є такими: респонденти не відчувають особливих проблем із знаходженням приміщення суду. Так, біля 58,8 % респондентів зазначили, що вони легко знайшли будівлю суду. Для 41,2% опитаних діставатися громадським транспортом до будівлі суду зручно; 52,9 % респондентів вказали, що, на їх погляд, паркувати автомобіль біля будівлі суду достатньо зручно.
Більшість респондентів зазначили, що не зазнавали ніяких перешкод у доступі до приміщення суду через обмеження охорони – 67,6 %, це можна пояснити тим, що у Комсомольському міському суді Полтавської області охорона відсутня.
Однакова кількість респондентів оцінили пристосованість приміщення суду до потреб людей з обмеженими можливостями. Так, 23,5% зазначили, що люди з цієї соціальної категорії не можуть безперешкодно потрапити до приміщення суду і користуватися послугами суду. Протилежної думки 23,5 % опитаних. У той же час необхідно зауважити, що інформація, що розміщена в холах суду не пристосована для людей з інвалідністю по зору. За спостереженнями працівників суду, суддів, серед відвідувачів суду, людей, які пересуваються на інвалідних візках чи які мають певні обмеження у пересуванні, незначна кількість. Переважно їх інтереси представляють адвокати або інші представники. Відповідно до наказу керівника апарату Комсомольського міського суду Полтавської області від 03.02.2017 року № 2.1 – г старший судовий розпорядник суду призначений відповідальним за доступ до правосуддя маломобільних та інших груп населення.
У відповідь на питання "Якщо Вам доводилося телефонувати до суду, чи завжди вдавалося додзвонитися та отримати потрібну інформацію?" більшість (35,3 %) відповіли "цілком так" чи "скоріше так", проте у відсотках опитаних респондентів відповіді "цілком ні" або "скоріше ні" розділилися по 14,7%, даний факт пояснюється тим, що з грудня 2016 року через викрадення телефонних кабелів у Комсомольському міському суді Полтавської області не працюють стаціонарні телефони. Однак, опитувані відвідувачі суду в своїй більшості висловили задоволення тим, що завжди вдається додзвонитися та отримати потрібну інформацію у телефонному режимі, проте, слід зазначити, що це особисті номери телефонів працівників апарату суду.
Респонденти в цілому позитивно оцінюють графік роботи канцелярії (4,4 бала), який дозволяє більшості (58,8 % від кількості опитаних) вчасно та безперешкодно вирішувати справи в суді.
На питання "чи могли би Ви собі дозволити витрати на послуги адвоката (юриста-консультанта) у разі необхідності?" 51,1 % респондентів відповіли, що "цілком ні" та "швидше ні", та 32,4% дали стверджувальну відповідь.
Зручність та комфортність перебування у суді
Респонденти оцінили зручність та комфортність перебування у суді за високим показником 4,8 бали.
Аналіз отриманих даних дає підстави зробити наступні висновки:
- 79,4 % опитаних респондентів цілком погодилися або скоріше погодилися з тим, що в приміщенні достатньо зручних місць для очікування, оформлення документів, підготовки до судового засідання;
- 70,6 % опитаних погоджуються з тим, що в приміщенні суду забезпечено вільний доступ до побутових приміщень (туалетів);
- 73,6 % респондентів зазначають, що для приміщення суду є характерним чистота та прибраність;
- для 73,6 % опитаних відвідувачів освітленість приміщення суду є достатньою.
Повнота та ясність інформації
Як свідчать отримані дані, респонденти в цілому задоволені повнотою та ясністю інформації по всім пунктам, що зазначені в анонімному анкетуванні. На думку майже 85,3 % респондентів, інформаційні стенди розташовані достатньо зручно. Такий самий показник, а саме 85,3 % опитаних заявили, що вони в тій чи іншій мірі задоволені наявною в суді інформацією щодо розташування кабінетів, залів судових засідань, інших приміщень; 86,4 % - щодо правил допуску в суд та перебування в ньому. Інформування відвідувачів про справи, що призначені до розгляду, забезпечено на досить належному рівні. Про це свідчить, досить високий показник, а саме 85,3% респондентів повністю задоволені; про свою задоволеність наявною в суді інформацією щодо зразків документів (заяв, клопотань, тощо) зазначили 85,3 % респондентів; також більшість респондентів (89,3 %) не відчувають проблем з отриманням інформації щодо порядку сплати судових зборів, реквізитів та розмірів платежів.
Серед опитуваних відвідувачів суду 76,5 % тих, хто не користувався офіційною веб-сторінкою Комсомольського міського суду Полтавської області на веб-порталі Судова влада України.
Сприйняття роботи працівників апарату суду
Респондентам було запропоновано оцінити риси характеру, які працівники апарату суду проявили при спілкуванні із ними, а також оцінити наскільки такі працівники старанно працювали та не допускалися помилок, які б призводили до переробки документів чи порушення строків. На підставі отриманих даних можна зробити наступні висновки.
Серед опитаних відвідувачів 71,9 % погодилися з тим, що працівники суду працювали старанно та не припускалися помилок, які призводили б до перероблення документів та порушення строків. 73,6 % респондентів відзначили доброзичливість, повагу та бажання допомогти з боку працівників апарату, професіоналізм працівників апарату відзначають 70,6 % респондентів. 73,5 % респондентів погоджуються з тим, що працівники апарату суду однаково ставляться до всіх відвідувачів, незалежно від їхнього соціального статусу.
Дотримання строків судового розгляду
Представлені дані дозволяють зробити висновок про достатній рівень задоволеності відвідувачами суду дотриманням термінів судового розгляду у Комсомольському міському суді Полтавської області.
Основні висновки за результатами аналізу показників є такими: у 44,1 % респондентів незадоволення викликає невчасність початку судових засідань. Однак, з них 61,8 % опитаних вважають причини затримки/перенесення слухань у розгляді справи обґрунтованими. Достатньо високо оцінюється респондентами критерій врахування побажань учасників процесу при призначені дня та часу засідання про що свідчить 55,9 % відповідей опитаних, чиї справи розглядаються у місцевому суді або ж розгляд справи завершено; 70,9% опитаних респондентів вказали на те, що вони отримували повістки та повідомлення про розгляд справи вчасно.
Сприйняття роботи суддів
Аналіз опитаних відповідей респондентів, чиї справи вже розглянуто або перебувають в стані розгляду (82,3 % від загальної кількості опитаних) дає можливість зробити наступні висновки.
Учасниками судових засідань позитивно сприймається незалежність та неупередженість суддів Комсомольського міського суду Полтавської області, про що свідчить висока оцінка за цим критерієм у 56,9 % відповідей опитуваних учасників судового процесу. 73,5 % респондентів погодилися з тим, що для суддів були характерні в тій чи іншій мірі коректність, доброзичливість та ввічливість. На думку 70,6 % опитаних відвідувачів суду, судді демонструють належну підготовку до справи, знання справи та дотримання процедури розгляду. Окрім цього, 76,4 % респондентів відмітили, що судді надають можливість сторонам обґрунтувати свою позицію під час судового розгляду, а також у відповідях 76,5 % анкетованих вказано про дотримання суддями місцевого суду процедури судового розгляду.
Судове рішення
Оцінку якості судових рішень давали тільки ті респонденти, розгляд справ яких вже завершився (винесено рішення). Таких серед опитаних було 23,5 %, з яких у 14,7 % рішення були не на їх користь та всі вони планують звертатися до апеляційного суду з метою оскарження рішення суду І інстанції.
58,8 % опитуваних відвідувачів, у яких розгляд справи вже завершено відмітили, що вони вчасно отримали повний текст рішення по справі.
47,1 % респондентів, які отримали повний текст рішення по своїй справі, зазначили, що воно, на їх думку, було обґрунтоване та викладено легкою, доступною для розуміння мовою.
Окрім цього, 18,2 % респондентів відмітили, що вони відвідували Комсомольський міський суд Полтавської області, на їх думку, з причин неналежної його організації, але більшість візитів респондентів до суду, а саме у 72 % були пов’язані з участю у судових засіданнях та 10,8 % опитуваних не надали відповіді.
ВИСНОВКИ
Результати опитування відвідувачів Комсомольського міського суду Полтавської області свідчать, що якість функціонування суду за окремими аспектами перебуває на належному рівні. Водночас, дані анкетування дозволили виявити певні проблемні моменти в організації роботи суду.
Доступність суду.
Відвідувачі відмітили, що загалом приміщення Комсомольського міського суду Полтавської області доступним. Однак існує проблема з доступністю для людей з обмеженими фізичними можливостями.
Зручність та комфортність перебування у суді
Охайність, облаштованість, прибранність та чистота приміщення Комсомольського міського суду Полтавської області цілком позитивно сприймається відвідувачами, достатньою є кількість зручних місць для очікування, оформлення документів та підготовки до засідання, також задовільним є освітлення приміщення суду та доступ до побутового приміщення (туалету).
Дотримання строків судового розгляду.
За результатами опитування відвідувачі не досить високо, як би бажалося, оцінили такий критерій як вчасність початку судових засідань (відповідно до графіку), однак для відвідувачів суду затримки початку судового засідання сприймаються з розумінням та на їх думку є обгрунтованими, що підтверджує гармонізацію відносин працівників суду з відвідувачами, відкритості діяльності суду та тенденцію до підвищення рівня довіри громадян до судової влади.
Комсомольський міський суд Полтавської області висловлює велику вдячність громадянам, які прийняли участь в опитуванні, за виявлену ініціативу щодо покращення якості обслуговування відвідувачів суду. Отримані результати опитування стали стимулом для поліпшення організації роботи апарату суду та вибору найбільш актуальних та ефективних методів виконання завдань, покладених на судову систему Конституцією України, вивчення передового досвіду, забезпечення створення належних умов для впровадження інноваційних технологій та подальшого вдосконалення діяльності суду.